Ventilator

View previous topic View next topic Go down

Ventilator

Post  pascallos on Sun Feb 06, 2011 8:58 pm

Heeej,

Op het "vorige" forum al actief, maar zag dat deze helaas weg is dus nu hier lid.
Mijn vraag gaat over de ventilator (degene waarmee je je ruiten strak krijgt bij vorst etc.). Deze maakte zeer veel herrie, het soort geluid als iets droogloopt. Ik heb hem er daarom uitgehaald en even ingespoten met teflonspray (het motortje/spoel). Vervolgens er weer in gezet en voila hij liep als nooit tevoren. Geen herrie meer.
ECHTER ik dacht (heel stom) beter spuit ik nog iets meer teflonspray zodat het goed is. Dat gedaan en teruggezet en nu doet hij het niet meer. Vervolgens diverse malen gekeken of hij er wel goed in zat maar geen reactie. Ook de zekeringen nagelopen maar ook geen kapotte zekering of iets dergelijks. Wat is er aan de hand of beter nog hoe krijg ik hem weer draaiend?

pascallos

Aantal berichten : 16
Registratiedatum : 2011-02-06

View user profile

Back to top Go down

Re: Ventilator

Post  Gerjan_Karssen on Mon Feb 07, 2011 12:29 am

Ik weet niet of teflonspray stroom geleid? Als het dan in de motor terecht komt kan dat zorgen voor kortsluiting/doorgebrande ventilatormotor. Je zou een kunnen meten of er spanning op de ventilator komt te staan als je deze inschakelt?

Overigens een kwaaltje. De lagers lopen snel droog doordat er makkelijk water bij kan komen. helaas...Ik heb er zelf in stand 1 ook wel eens last van. Heel voorzichtig was wd40 op de lagers helpt dan vaak weer voor een tijdje.

Gerjan_Karssen

Aantal berichten : 92
Registratiedatum : 2010-09-27

View user profile

Back to top Go down

Post  pascallos on Mon Feb 07, 2011 10:45 am

Zou het geen oplossing zijn om de motor 24 uur in wasbenzine te zetten?
Ik las dat dit bij modeltreinen ook gebeurd om de motors volledig schoon te krijgen. Daarna laten drogen.

Ik heb geen spullen om iets door te meten, daarnaast zou ik helaas ook niet weten hoe het moet.
Zo'n ventilator is zeker niet meer te krijgen via de Renault dealer en anders vast erg duur?

pascallos

View user profile

Back to top Go down

Post  Gerjan_Karssen on Mon Feb 07, 2011 6:51 pm

Ik zou het gewoon eens proberen, dat van die wasbenzine. Je motor doet het toch al niet meer, dus wat kan het nog voor kwaad.

Of ze nog nieuw te bestellen zijn weet ik niet. Dat zou je eens bij een welwillende dealer moeten vragen dan. Anders wordt het toch een 2-de handsje zoeken. Ik zal ook eens kijken of ik er nog 1 heb liggen.

Succes!

Gerjan_Karssen

View user profile

Back to top Go down

Post  Gerjan_Karssen on Mon Feb 07, 2011 6:51 pm

ow ja, en mocht je eens in de buurt van nunspeet zijn, dan kun je eventueel langskomen, dan kan ik het voor je doormeten.

Gerjan_Karssen

View user profile

Back to top Go down

Post  pascallos on Mon Feb 07, 2011 7:03 pm

Ik ga het proberen met de wasbenzine, hoop dat je nog wat hebt liggen zodat de auto weer goed is.
Wil de auto namelijk gaan verkopen omdat ik een nieuwe auto krijg van m'n werk en twee auto's houden helaas niet mogelijk is....ondanks dat deze slecht 118.000 heeft gereden....:s

pascallos

View user profile

Back to top Go down

Post  RPV on Tue Feb 08, 2011 8:45 am

Hoi,

Leuk dat je ons weer hebt gevonden. De oude site is een drama en met de dag wordt de hoop kleiner dat hij ooit terug keert...
RPV

Aantal berichten : 149
Leeftijd : 35

View user profile

Back to top Go down

Post  pascallos on Tue Feb 08, 2011 10:13 am

Ik vond de oude site geen drama, wel erg langzaam.
Vooral jammer omdat daar veel informatie in de topics stond die interessant was en veel mensen lid waardoor het vinden van dat ene onderdeel toch lukte...

pascallos

View user profile

Back to top Go down

Post  RPV on Tue Feb 08, 2011 10:54 am

pascallos wrote:Ik vond de oude site geen drama, wel erg langzaam.

Met drama doelde ik op de technische kant van de site, waardoor hij gecrasht is. Niet zozeer de site zelf .
RPV

View user profile

Back to top Go down

Post  pascallos on Tue Feb 08, 2011 11:06 am

Ow dat zou kunnen, op de technische kant had ik geen kijk als user. Ben überhaupt al blij dat er mensen zijn die een dergelijke site willen onderhouden etc. waardoor iets in de lucht blijft.
Net als deze site, heel waardevol is....zoveel knowhow over de 9 en 11 geclusterd:d

pascallos

View user profile

Back to top Go down

Post  pascallos on Wed Feb 09, 2011 7:20 pm

Gisteren de ventilator doorgespoten met een hoge druk compressor (dacht dat door de teflonspray de magneten in het geheel vies waren en hij daardoor niet werkte). Net teruggezet, maar wederom geen respons....
Op zoek naar een nieuwe dus

Het enige dat ik me afvraag is het contact. De ventilator heeft twee plekken zeg maar die contact moeten maken met hetgeen waar hij in vastgeklikt/geduwd zit. In de behuizing waar hij in vast moet komen, zie ik echter maar 1 lipje om contact mee te maken. Aan de andere kant zie/voel ik er geen klopt dat?

pascallos

View user profile

Back to top Go down

Post  RPV on Thu Feb 10, 2011 8:56 am

pascallos wrote:
Het enige dat ik me afvraag is het contact. De ventilator heeft twee plekken zeg maar die contact moeten maken met hetgeen waar hij in vastgeklikt/geduwd zit. In de behuizing waar hij in vast moet komen, zie ik echter maar 1 lipje om contact mee te maken. Aan de andere kant zie/voel ik er geen klopt dat?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog geen ervaring met de ventilator heb, maar het zou heel goed kunnen dat alleen de accuspanning via een contact gaat en de min pool via de behuizing. Of is de ventilatorbehuizing geheel van plastic?
RPV

View user profile

Back to top Go down

Post  renaultjoe on Fri Feb 11, 2011 6:06 pm

Er moeten gewoon 2 contacten aanwezig zijn. kachelhuis is van plastic.

renaultjoe

Aantal berichten : 76
Registratiedatum : 2010-09-26

View user profile

Back to top Go down

Post  pascallos on Fri Feb 11, 2011 11:17 pm

Zijn die twee contactpunten precies hetzelfde (zien ze er precies hetzelfde uit)?
Bij mij zie ik maar 1 contactpunt (dichtst bij de voorruit) en mis er dan één denk ik? Kan dat?
Zo ja is het op te lossen?

pascallos

View user profile

Back to top Go down

Post  pascallos on Sun Feb 13, 2011 12:48 pm

Heeft iemand een foto of kan iemand een foto maken/vinden waarop te zien is hoe de "originele" situatie eruit had moeten zien m.b.t. de contactpunten voor de ventilator? Wellicht kan ik dan vandaag een nieuw plaatje solderen om de ventilator contact te laten maken

pascallos

View user profile

Back to top Go down

Post  renaultgekken on Sun Feb 13, 2011 2:03 pm

Moeten 2 contacten zijn die er hetzelfde uitzien.
Heb het zelf wel eens gehad bij een 5 dat er een afgebroken was en heb dat opgelost met een schuifstekker en een stukje draad.

renaultgekken

Aantal berichten : 42
Registratiedatum : 2010-09-28

View user profile

Back to top Go down

Post  pascallos on Sun Feb 13, 2011 6:03 pm

Gelukt, een zeer vruchtbare dag gehad wat betreft mijn 9

- Eerst de aansluiting voor de ventilator doorgemeten ==> wat gewoon goed
- Vervolgens de ventilator aangesloten op een trafo ==> draaide perfect
- Na goed zoeken toch de 2e aansluiting gevonden, echter was deze zeer vies. Goed schoongemaakt en alles terug gezet en hij draait als nooit tevoren Very Happy

Vervolgens nog andere klusjes gedaan aan de auto waardoor deze nu 100% goed is, nu een koper zoeken
Bedankt voor jullie antwoorden op mijn vragen hier

pascallos

View user profile

Back to top Go down

Post  RPV on Sun Feb 13, 2011 10:03 pm

Goed om te horen dat het gelukt is.

Succes met de verkoop!
RPV