Robert's R11 Turbo Phase 2

View previous topic View next topic Go down

Robert's R11 Turbo Phase 2

Post  RPV on Sun Jan 09, 2011 4:26 pm

Helaas is op dit moment nog steeds ons andere forum niet online. Daarom heb ik toch maar besloten hier eerst verder te gaan met mijn project.

Voor degene die mij niet kennen: Ik ben Robert, inmiddels 29 jaar en woon in Joure, Friesland. Sinds 2008 heb ik mijn phase 2 R11 Turbo in mijn bezit. Daarvoor heb ik een R11 TL gehad en een R9 Turbo. Momenteel hebben we ook nog een R9 TXE (omgebouwd naar Turbo met electronic dashboard/interieur) en een R11 1,2 Broadway.

Een tijdje geleden ben ik bezig geweest met mijn onsteking. De winter periode was begonnen en dan mag ik altijd graag even weer wat dingen aanpassen danwel vervangen/vernieuwen. Nu had ik laatst een RE 209 ontsteking gekocht (tweedehands). De bedoeling was deze te gaan gebruiken, echter wilde ik ook graag de pingelsensor erbij hebben. Omdat deze lastig te vinden zijn tweedehands heb ik hem maar bij de dealer besteld.

Toen de sensor binnen was ben ik aan de slag gegaan. Ook had het een reden dat de pingelsensor er op moest, want ik wilde de Turbo aansluiten op de 'cup' manier en hierbij is het ook mogelijk de ontsteking te vervroegen. Omdat dit pingelen tot gevolg zou kunnen hebben heb ik gekozen voor de sensor.

Vervolgens heb ik de ontsteking vervangen, de pingelsensor er op gezet en een hoop slangetjes verwijderd en de turbo aangesloten zoals deze bij een phase 1 ook zit aangesloten.
Enkele foto's:

De oude RE 208 onsteking:

De RE 209:

Ingebouwd, waarbij het grijs-ommantelde draad naar de pingelsensor gaat:

De pingelsensor in de kop:

Vacuumslangen aangesloten op de 'cup' wijze:

En afgelopen week begon het opnieuw te kriebelen en dus ben ik de koude garage weer in getrokken om nu dan eindelijk eens mijn olie-temperatuur sensor in te bouwen, zodat de olie-temperatuur meter ook eindelijk iets aan gaat geven.

Ik had van Marcel de sensor gekregen met de juiste draad en aanwijzingen waar deze sensor geplaatst moest worden, dus daarmee ging ik aan de slag. Echter vond ik in de verpakking van de olie-temperatuur meter naast de handleiding ook nog een sensor die was bijgevoegd. Na de beide sensoren te hebben doorgemeten, kwam ik er achter dat de weerstandswaardes bij dezelfde temperatuur nogal verschillen. Hieruit concludeerde ik dat de sensor die netjes in het blok past niet geschikt is voor mijn meter en de sensor die wel bij de meter hoort niet in mijn blok past. Dus met deze informatie ben ik naar de mechanische werkplaats op mijn werk gegaan en daar hebben we een adapter gemakt die mijn sensor van draad M10x1 voorzag van draad M14x1,5. Dat zag er als volgt uit:

Boven de passende VDO sensor, onder de sensor die bij de meter hoort met de adapter er omheen:

Nu ik de juiste sensor op de juiste maat had kon ik aan de slag met de auto zelf. Omdat de plaats waar de sensor moest komen half achter de dynamo steun zit besloot ik de dynamo los te nemen. Omdat ik hier de boel nu toch los had en overal goed bij kon besloot ik ook direct de olie te verversen, het oliefilter te vervangen, de V-snaar te vernieuwen en de dynamo steunen van een nieuw verflaagje te voorzien.

Nu ik bij de bout kon die plaatst moest maken voor de sensor heb ik de juiste imbusdop gepakt en getracht de bout los te draaien. Uiteraard schoot de dop er echter een keer doorheen waardoor ik eerst even gestopt ben om uit te zoeken waarom dit gebeurde. Echter kon ik de bout zelf niet zien omdat hij voor op het blok zit en ik vanaf boven kijk, dus ben ik naar ons reserveblok gereden om deze bout eens nader te bekijken. Hier zag ik dat de bout erg ondiep is en omdat een imbus begint met een schuine kant, had de dop erg weinig vlees om kracht mee te zetten. Dit wetende heb ik weer terug in de garage de dop met de slijpmachine afgeslepen totdat de zeskant daadwerkelijk begon en ditmaal kwam de bout wel los. Vervolgens heb ik de sensor gepast en deze paste perfect. Nu hoef ik enkel de bedrading aan te sluiten en de dynamo weer terug te plaatsen.
Foto's:

De beruchte imbusbout:

De sensor er in:

De draden zoals ze nu uit het blok komen:

De steunen zoals ze van het blok kwamen:

De steunen nieuw gelakt:

RPV

Aantal berichten : 149
Registratiedatum : 2010-09-27
Leeftijd : 35

View user profile

Back to top Go down

Re: Robert's R11 Turbo Phase 2

Post  Gerjan_Karssen on Sun Jan 09, 2011 8:39 pm

Zo...weer een erg nette update!

Wat verwacht je dat de motor gaat doen met deze setup? Meer vermogen? Waarom zitten de turbo's bij een fase 2 anders aangesloten?

netjes hoor zo'n temperatuurmeter voor de olie. Bij de 205-en die ik heb gehad heb ik wel kunnen zien dat olie veel langzamer op temperatuur komt dan de koelvloeistof. Ik verbaasde me er toen over hoe lang het eigenlijk duurde voordat de olie op een constante temperatuur komt. Op het originele dash van een r11 zit toch geen temperatuurmeter voor de olie? heb je een extra meter geinstaleerd?

Gerjan_Karssen

Aantal berichten : 92

View user profile

Back to top Go down

Post  RPV on Sun Jan 09, 2011 9:44 pm

Gerjan_Karssen wrote:
Wat verwacht je dat de motor gaat doen met deze setup? Meer vermogen? Waarom zitten de turbo's bij een fase 2 anders aangesloten?

De RE 209 is volgens mijn gegevens de aanpassing waardoor een phase 2 R5 GTT 120 pk heeft ipv de 115 pk. Dus hoop inderdaad op wat vermogenswinst. De aansluiting van de turbo heeft bij de phase 2 een soort van middeling van het vacuum, waardoor de turbo iets rustiger reageert. Door deze middeling te verwijderen zal de turbo sneller opkomen. Er zit echter geen tot weinig verschil in de top, enkel dus dat hij wat sneller optrekt.

Gerjan_Karssen wrote:
Op het originele dash van een r11 zit toch geen temperatuurmeter voor de olie? heb je een extra meter geinstaleerd?

Die meter heb ik destijds al op de plek gemonteerd waar normaal de radio zit, samen met de voltmeter en de turbodrukmeter met schaalverdeling. Hieronder (oude foto) zit er echter nog een andere meter in, maar hij is uit dezelfde serie:
:
RPV

View user profile

Back to top Go down

Post  RPV on Mon Jan 10, 2011 10:27 am

Ik heb ook mijn originele verhaal gebackuped vlak voor de crash. Bij deze de repost op dit forum:

8 aug 2008:

Hallo,

Ook ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Robert en ik ben al wat jaartjes actief in de R9 en R11 wereld. Ooit begonnen met een R11TL als eerste auto. Deze KB-19-GN is helaas niet meer volgens de RDW. Hier is de liefde echter wel mee begonnen en toen ik mij in de wereld an de 9/11jes ging verdiepen ontdekte ik de Turbo versies.

Toen ik uiteindelijk op zoek ging naar een R11T werd ik geattendeerd op een R9T die op marktplaats werd aangeboden. Ik was op dat moment nog niet p de hoogte van de aanwezigheid van R9T's in nederland, maar ik was direct enthousiast. Afgesproken met de eigenaresse (praktisch de eerste eigenaar) en weldra stond de R9T (TK-09-VT) op mijn naam. Een hele mooie en unieke auto waar ik zeer veel plezier van heb gehad en nog steeds een beetje heb (foto's!).

De R9T had een paar vervelende plekjes die niet desastreus zijn voor de auto, maar waar eigenlijk wel naar gekeken moest worden. Hiermee doel ik eigenlijk op het feit dat deze auto het gewoon verdiende om semi-gerestaureerd te worden (ontmantelen en roestvrij maken naar mij idee). Echter was deze auto ook mijn enige vervoer en een mogelijkheid om hem als tweede auto erbij te houden was er niet. Bovendien had ik ook niet de ruimte en de middelen om de auto zelf grondig onder handen te nemen.

Rond deze tijd had ik ook een alledaagse auto nodig in verband met toenemend woon/werk verkeer en dus heb ik de knoop doorgehakt en besloten de R9T te verkopen. Dit wilde ik echter wel doen aan iemand die de auto eventueel wel op kon knappen en de auto als liefhebberij beschouwd. Uiteindelijk een renault fanaat gevonden die de auto van mij heeft overgenomen.

Echter zag ik een paar maanden later de R9T wederom op marktplaats staan. Hij is vervolgens verkocht aan een bekende die destijds ook interesse had getoond toen ik de auto verkocht, maar er toen nog niet aan toe was. Momenteel heb ik gehoord dat hij de auto inderdaad uit elkaar heeft liggen en dat hij grondig onder handen wordt genomen.

Zelf beschik ik inmiddels ook over een garage en sinds oude liefde niet roest, begon het weer te kriebelen. Ik ben gaan zoeken en kwam vorige maand de witte R11T tegen in het te koop forum. Ik heb de auto gekocht en zal hem morgen ophalen. Zodra ik hem heb zal ik uiterrad wat foto's posten.

Groeten,

Robert

Hieronder wat foto's van de R9T:

9 aug 2008:

Vandaag heb ik de R11T opgehaald. De auto heeft een nieuwe APK meegekregen en rijdt nog ongelooflijk goed. De motor loopt als een zonnetje. Uiteraard zijn er wat kleinigheden, maar dat is maar goed ook want anders heb ik niets meer te doen. Hieronder wat foto's.

Rzasa: Kun je me iets vertellen over voorgaande eigenaren en andere interessante weetjes over mijn nieuwe aanwinst? Ik weet namelijk vrij weinig over de afkomst.

10 aug 2008:

Ja, excuses voor de grote afbeeldingen. Bij deze de andere twee in kleiner formaat.

De auto is idd technisch nog heel goed, alleen is hij behoorlijk vies. Ik ben inmiddels begonnen met de schoonmaak, zowel binnenin de auto als onder de kap.

De persoon waar ik de auto van heb gekocht heeft hem gekocht, gestald en vervolgens niets aan gedaan, dus zal de auto idd bijna in de zelfde staat zijn. Voor de APK moest oa een voorveer worden vervangen aangezien deze afgebroken was. Volgens de vorige eigenaar is het onderdeel voorzien van vele nieuwe onderdelen zoals fuseekogels, remmen, stabilisatorstokjes e.d.

Ligt Kreileroord in Noord-Holland?

De foto's:

22 aug 2008:

Zo, tijd voor een update. Ik had echt zin om met de R11T aan de gang te gaan en dat heb ik dus ook gedaan. Het probleem is altijd: Waar begin je.

Ik heb besloten om me eerst te richten op het motorcompartiment, al moet ik zeggen dat ik tussendoor best wel even andere dingetjes heb aangepakt.

Mijn speurtocht naar roest is begonnen en tot mijn grote vreugde is daar weinig van te vinden. De auto lijkt op het eerste gezicht erg vies en vettig, maar ook dit heeft er juist voor gezorgd dat er minimale roest is. Bovendien heeft één van de vorige eigenaren zich ontfermd over een aantal zorgelijke plekjes en deze voorzien van vet/tectile. Ook dit oogt dus erg vies, maar wat remmenreiniger doet wonderen. Roest vindt ik vooral in de losse onderdelen, zoals de motorkapscharnieren en zoals hieronder op de foto's te zien is de houder van het koelvloeistofexpansietankje.

Eerst maar wat foto's nu. Ik heb de motorkap verwijdert om overal goed bij te kunnen en heb behoorlijk gepoetst onder de motorkap.

Zelfs al oogt het schoon:

Dan kan het nog schoner:

Ondertussen heb ik ook de achterbank verwijdert. Zoals te zien is, is hier ook al iemand met een goedje aan de gang geweest.

Dan nu: Verroeste onderdelen.
Van een collega kreeg ik de tip om voor de kleinere onderdelen gebruik te maken van elektrolytisch ontroesten. Zeg maar: het roest proces omkeren zodat de roest los laat van het verroeste onderdeel. Op deze manier ga je niet onnodig goed metaal wegschuren of de roest polijsten. Alles wat je nodig hebt is een acculader, een emmer soda-water en een RVS oppervlak. Hieronder kunnen jullie het resultaat zien van de houder van het expansievat:

De roest laat los en probeert hechting te vinden aan de RVS plaat. Dit wil uiteraard niet en dus belandt de roest in het water:

Even met wat staalwol opschuren:

En direct in de primer:

Nog even om het verschil te zien na het elektrolytisch ontroesten:

En ook nog even de reeds gespoten motorkapscharnieren:

Tot zover even de update.

9 sep 2008:

Afgelopen week weer even met de Renault bezig geweest. Ik heb nu het hele front verwijderd (koplampen, voorbumper en ook de intercooler) en ben nu toch wat roest tegen gekomen. Het is niet heel ernstig, maar verdient wel wat aandacht. Ook het voorscherm aan de bestuurderskant maar even losgehaald, maar hieronder viel alles mee.
Vooral het punt waar de intercoolerbeugel wordt vastgezet en daarvoor zitten enkele punten die zijn doorgeroest. Hier zal een nieuw stukje in moeten worden gelast.
De intercooler beugel is wel dermate verroest dat ik daar een nieuwe voor ga maken waarschijnlijk van RVS. Aan de zijkant van de intercooler zit enigszins tot mijn verbazing een behoorlijke deuk. Volgens mij is daardoor de intercooler niet geheel luchtdicht meer, dus ook hiervoor moet ik even een nieuwe zoeken.
Binnenkort weer wat plaatjes.

17 sep 2008:

Vanavond heb ik het rechter voorscherm verwijdert samen met de voorbumper, die nog aan het scherm vastzat door een moer die niet los wilde. Dus nu beide in het geheel maar verwijdert.
De gaten die in het plaatwerk zijn geroest achter het linker voorscherm, welke ik eerder al had verwijdert, gaan we zaterdag dicht maken. De roestige delen slijpen we er uit en we zetten er nieuw plaatwerk in. Uiteraard volgen er na het weekend even weer foto's.

18 sep 2008:

Zoals beloofd, foto's:

De plekken die wat liefde van het lasapparaat nodig hebben:

De situatie vandaag:

De oude en nieuwe intercooler beugel:

En het vernieuwde expansievathoudertje:

En ik kon het niet laten ook alvast aan het interieur te beginnen.
Er komt geheel geen radio in, maar wel additionele meters:

De derde meter wordt nog vervangen door een meter in dezelfde lijn als de andere twee, deze is puur voor het voorbeeld.

Tot zover even de foto's.

21 sep 2008:

En daar zijn we weer. Gister druk geweest met reparatie van de doorgeroeste plekken. De oorzaak voor het roesten is tevens ook bekend. De auto heeft linksvoor waarschijnlijk een keer schade gehad. Het plaatwerk was al eens uitgeklopt en daardoor is de roest ontstaan. Dit verklaart tevens de deuk in de intercooler. En nu: Foto's

Hier staat de R11T net op de kar. Omdat de intercooler ontbreekt heb ik provisorisch de turbo met de inlaat van de carb verbonden, zodat er in ieder geval kort mee gereden kon worden.

Hier is het doorgeroeste deel verwijdert:

Hier wordt het nieuwe deel passend gemaakt.

Hier zijn alle delen gelast en gedeeltelijk ingespoten met epoxy-primer.

Omdat ik niet hoefde te lassen kon ik mooi het onderste deel van de balk voor ontdoen van de roest en weer mooi zwart maken.

Hier is het deel dat straks uit het zicht komt in de underbodycoating gezet.

Met dank aan Koos en Jaac voor het professionele laswerk!

29 sep 2008:

Voorgaande belevenissen van mij en mijn Witte R11T zijn te lezen in de wie is wie. Vanaf nu ga ik hier legaal verder met mijn verhaal.

Afgelopen week weer gesleuteld uiteraard en daarom weer een update:

De nieuwe intercooler steun wordt hier gepast en goed bevonden:

De oude en de nieuwe intercooler. Drie keer raden welke de nieuwe is?

Hier is de binnenkant waar het nieuwe deel is gelast geplamuurd en gespoten. Nu het egaal is van kleur zie je pas hoe slecht de schade destijds is gemaakt. Ik heb het zo gelaten omdat ik niet een metersdikke plamuurlaag aan wilde brengen op een plek die straks toch bijna geheel uit het zicht is:

En ook de voorste hoek bijgespoten. Het kleurverschil poetsen we nog even weg:

En het gedeelte wat achter het spatbord komt netjes in de coating:

Tenslotte gisteren nog even wat groot materieel terug geplaatst en dan ziet het er alweer stukken beter uit:

Tot zover afgelopen week.

7 okt 2008:

Niet veel aan de Renault zelf gedaan deze week omdat ik oa op onderdelen aan het wachten was. En vandaag zomaar een pakketje uit HongKong. Omdat ik toch graag weer een dumpvalve erop wilde hebben, maar niet in de originele slangen wil knippen, moest ik de hele slang vervangen. Zie hier de bouwpakket:

En na even knutselen:

In principe is het nu een kwestie van deze er even opzetten en de motorkap er weer op en dan kan ie weer rijden!

Helaas zit het weer niet echt mee Sad

8 okt 2008:

Ik zal proberen 1 november te komen, maar idd zal het weer de doorslaggevende factor zijn.

Nog eventjes een paar foto's met het geheel gemonteerd:

Ik wordt hier wel behoorlijk blij van. Hoop dat het bij jullie ook in de smaak valt. Voor degene die origineel mooier vindt: Ik bewaar uiteraard alle originele slangen zodat de auto te allen tijde weer origineel gemaakt kan worden!

11 okt 2008:

En daar ben ik alweer. Wat een fantastisch weer! Gelukkig was ik vrijdag vrij en zat de auto bijna in elkaar. Slechts nog wat dingetjes aandraaien en vastzetten, motorkap erop en deze jongen kon voor het eerst nadat ik de auto heb gehaald weer een stukje toeren. Op deze manier kom je ook mooi tot ontdekking wat het allemaal wel doet en wat niet. Zo stond ik samen met een vriend de auto even te bewonderen en terwijl de motor nog draaide waren wij even in afwachting van de koelfan die aan zou gaan slaan. Dit gebeurde dus niet en alleen het motortje van de fan begon te roken. Foute boel en direct de stekker los getrokken. Direct Holtrop in Oudehaske gebeld of ze nog één hadden liggen. Dit was gelukkig het geval (nieuw bij de dealer kost dit motortje tegenwoordig 180 euro) en voor 15 euro was hij voor mij. Direct bij het vervangen maar even de kans gegrepen om de standaard kleuren om te zetten naar de kleuren waarin ik de onderdelen graag zie en vandaag de nieuwe motor en fan geplaatst. Direct vanochtend ben ik naar mijn oude werkgever gereden (autoshop) om daar de hele dag de R11T op de brug te hebben om te sleutelen en repareren. Zo heb ik de onderkant van de wagen eens goed bekeken en de roest op veel delen verwijdert en daarna de delen in afgewerkte olie gezet. De dorpels waren al eens gelast, maar niet echt goed beschermt tegen de elementen, dus deze heb ik grotendeels weer kaal gemaakt en opnieuw behandeld en in de bodycoating gezet. Bij een gangetje van 110 km/u begon het stuur te trillen, dus heb ik direct even de wielen gebalanceerd, pasringen in de velgen geplaatst (zaten er niet in) en ook direct even de remklauwen voorzien van wat nieuwe verf. Dit alles met goed resultaat want hij reed weer als een zonnetje op de terugweg. Tevens nog even een Golf GTI er uit getrokken, dus mijn dag was weer goed. Hieronder uiteraard weer de foto's.

Lekker buiten in het zonnetje:

Motorkap er weer op:

De ventilator in de oude kleuren:

En in de nieuwe:

En weer op zijn plek:

De dorpel zoals hij was:

En nadat ik hem heb aangepakt:

De remklauw geverfd:

En het wiel er weer op:

24 okt 2008:

En daar zijn we weer eens! Afgelopen week was het weer natuurlijk niet echt goed om buiten te sleutelen, maar met wat licht in de garagebox kom je een heel eind. Ik had besloten om maar eens naar wat elektrisch te gaan kijken. De probleempjes: De mistlampen werkten niet en de claxon, in dit geval de compressor met hoorn, was toen ik de auto kreeg aangesloten op de knop van een elektrische deurbel. Deze was bevestigd op het dashboard onder het stuur en daarmee moest worden getoeterd. Aangesloten met speakerdraad (een compressor dus Rolling Eyes ). Dit was één van de eerste onderdelen die ik er in het begin uit heb gesloopt, maar uiteindelijk moet het er ook weer in, immers geen claxon, geen APK. Uiteraard ga ik hier voor het origineel, dus ben maar eens op bezoek gegaan bij de relais achter de grill. Op het relais van de mistlampen bleek geen hoofdspanning te staan en de massa van de spoel was niet goed. Dit bleek na lang meten en testen. Bij de claxon zat uberhaupt geen relais in de socket en ook hier bleek de hoofdspanning niet goed. Na wat speurwerk vond ik de gecorrodeerde stekkerverbindingen achter de rechter koplamp. Omdat deze stekkers onder de koplamp zitten vangen ze veel rijwind en dus ook regen waardoor de contacten in de stekker langzaam op worden gegeten door de corrosie. Dus de rotte draden uit de stekker geknipt en aan elkaar gesoldeerd. Uiteindelijk vandaag beide weer werkend gekregen en dat geeft een lekker gevoel. Eerder deze week heb ik al één van de twee sideskirts terug geplaatst, een ander, mooier stuur (originele R11T) gekocht op marktplaats en de achterkant van de auto een beetje opgepoetst om te kijken wat het resultaat zou zijn met commandant en wax. Ook heb ik vandaag de originele luchtinlaat gebruikt om koude rijwind richting het open air filter te krijgen. Op onderstaande foto's is deze te zien. Tot zover maar weer eens deze update.

Het achterkantje gepoetst met een nieuw R11 logo van de dealer:

De bekabeling van beide relais uit het omhulsel gehaald om te meten:

De gecorrodeerde stekkers en de gesoldeerde draden:

Beide relais sockets zonder het relais voor de claxon:

YES! de mistlampen weer werkend:

Beide relais en de bekabeling weer netjes geplaatst:

De luchtinlaat met het verlengstuk en daaronder te zien de hoorn van de claxon:

10 nov 2008:

Het wordt met de dagen kouder, dus is het tijd voor de klusjes binnenshuis... aan de R11T weliswaar. Zo besloot ik dit weekend maar eens naar de hoedenplank te kijken. Zoals ik wel vaker hier op de site lees ben ik niet de enige die zich ergert aan de speakergaten in de bestaande hoedenplank. Nu is het zoeken naar een andere natuurlijk een optie, maar ik besloot het eens over een andere boeg te gooien, ook omdat ik geen geschikte andere kon vinden. Ik besloot mijn huidige dus maar opnieuw te gaan bekleden. Inmiddels heb ik al wat bekledings ervaring opgedaan, dus moest dit niet een moeilijke klus zijn. en gelijk had ik, want het was niet lastig en het resultaat is zeer bevredigend. De foto's staan hieronder.

Ook ben ik zaterdag wederom naar de mars in zwolle geweest om reserveonderdelen van de R11T die daar op de sloop staat te halen. Onder andere het interieur (bijrijdersstoel, complete achterbank, vloerbedekking, dashboard delen) en de voor en achter bumper heb ik opgehaald. Dit waren tevens ook de meest bruikbare en niet rotte delen. De bijrijdersstoel is echt nog als nieuw en de achterbank moet even schoongemaakt worden, maar ziet er ook goed uit. Foto's van de restanten van het wrak vinden jullie hier (http://www.renault9-11club.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=150&start=135) mocht er intresse zijn.

Foto's:

Hier heb ik de originele bekleding verwijdert. Het kleurverschil is duidelijk te zien aan de randen:

Hier een foto van het houtwerk. De plank is doorgebogen onder het gewicht van de speakers en sluit niet meer mooi aan op de bank. Daarom heb ik het metalen hoekijzertje wat op de foto te zien is verwijdert en heb ik een langere aluminium strook vastgezet op de schuine strook. Uiteraard even rechtgetrokken voordat ik de popnagels vast ging zetten zodat hij weer mooi recht is.

Hier zit de nieuwe toplaag inmiddels weer vastgelijmd:

En vervolgens de bekleding aan de onderkant vastlijmen:

Het resultaat aan de onderkant:

En de bovenkant:

En zo zit hij in de auto. Nu alleen de zijstrookjes ook nog even vervangen en het geheel is weer als nieuw:

Maar eens kijken wat we deze week gaan doen...

17 nov 2008:

Het was zo waar mooi weer gisteren. En omdat ik in de avond uurtjes al eens in de weer was geweest met commandant en wax besloot ik de kans te grijpen om de zijde van de auto te poetsen die normaal dicht tegen de muurzijde staat. Dus de R11T naar buiten gereden en de motorkap (die ik deels al had gedaan) het voorscherm en een deel van het dak maar eens met de commandant te lijf gegaan. Sinds ik de auto heb had ik hem nog niet eerder gepoetst, aangezien ik toch nog aan het herstellen was. Daar wordt enkel alleen maar weer vies van. Maar nu dan toch maar eens kijken in welke staat de lak werkelijk is. En dat valt me niet tegen. Door de toplaag eraf te polijsten en vervolgens weer te waxen onstaat er een oppervlak als nieuw. Foto's hieronder.

Ook had ik al een tijdje dat wanneer ik de auto starte wanneer deze koud was, er onder de motorkap iets jankte. Na een beetje zoeken en voelen kwam ik er achter dat het waarschijnlijk door de verdeelkap werd geproduceerd. Aangezien een nieuwe verdeelkap en een rotor het geld niet is (14,14 euro) heb ik vandaag direct even een nieuw setje gehaald. Vanmiddag even geplaatst en wederom loopt hij als een zonnetje, maar nu zonder gejank.

Foto's:

Wanneer je een goede monitor hebt moet duidelijk de baan zichtbaar zijn die ik nog even niet heb gepoetst. Dat was de vieze laag die op de lak zat.

Het glimmende resultaat nadien. Alleen jammer dat de bumper nog zo vies is:

29 jan 2009:

Hierbij even wat foto's van het kleppendeksel.

Zo komt hij van het blok:

Zo ziet het er uit nadat ik hem volledig heb kaal-geborsteld:

En zo nadat ik met de spuitbus bezig ben geweest:

Ik heb hiervoor engine paint gebruikt. Waarschijnlijk had het ook wel gekund met normale lak (kleppendeksel wordt volgend mij niet heel erg warm) maar voor de zekerheid.

28 feb 2009:

Ik heb inmiddels ook de spiegels (De nieuwe elektrische linkerspiegel van Jan-Geert en de rechter die nog zwart was) wit gespoten. Hierbij nog even de foto's hiervan:

15 mrt 2009:

OK, ik zat nu dus met een electrische spiegel voor aan de bestuurderskant en een manuele spiegel aan de bijrijderskant. Een electrische bijrijdersspiegel is nog te bestellen, maar kost 100 euro ex BTW. Dit vind ik toch iets te duur.

Eigenlijk was ik op zoek naar een manier om mijn manuele bijrijderspiegel om te bouwen naar een electrische. Wat heb je hier voor nodig? Een electrisch verstel mechanisme.

Nou had ik gehoord dat mechanismen uit latere types Renaults overeen zouden komen, maar kijkend naar de verschillen in uiterlijk van deze spiegels leek dat wat onwaarschijnlijk dat het exact hetzelfde mechanisme zou zijn.

Toen zag ik voor weinig spiegels te koop staan van een Clio. Dus heb ik deze gekocht en ben gaan kijken wat hier in zat.

Zie hier de spiegel:

Deze uit elkaar gehaald en dan zien we hier het mechanisme:

En hier de adapterplaat van het mechanisme:

Het mechanisme werd in ieder geval wel gevoed met drie draden, net als het mechanisme van de R11 spiegel, maar het mechanisme van de clio zelf kwam niet bepaald overeen. Na proberen bleek de bediening wel overeenkomstig te zijn met de R11 bediening, mits je de draden op de juiste manier aansluit. Dit ging dus geen probleem vormen.

Nu nog het mechanisme. Het mooie is dat het mechanisme dus met een adapterplaat in de clio behuizing zit, want dat betekent dat ik enkel deze adapterplaat aan hoef te passen en passend moet maken voor de R11 behuizing:

Na wat aanpassen, zagen, vijlen en schuren ben ik tot het onderstaande resultaat gekomen:

Adapterplaat passende en verder verzonken omdat er minder diepte in de R11 behuizing zit:

Dan past het mechanisme erin:

Hier klikt de spiegelhouder van de clio op (enigszins bijgeschuurd):

En daar kan de spiegelhouder van de R11 spiegel aan bevestigd worden:

Het enige wat ik nu nog even moet doen is het verlijmen van de adapterplaat, maar hier heb ik het juiste spul hier thuis niet voor. En het wachten is op het nieuwe spiegelglas.

Dus nu heeft de R11T straks twee electrisch verstelbare spiegels!

19 mrt 2009:

Heerlijk dat lente weer. De sleuteldrang wordt alsmaar groter met het mooier worden van het weer. Nu ik eindelijk de elleboog van de carburateur af had vond ik het tijd om de kleppendeksel maar weer eens terug te plaatsen. Ook stuitte ik daarbij op de koelwaterslang van de waterpomp naar de turbo, die een akelige bult had. Dus gebeld met de Renault dealer en deze bleek gelukkig nog leverbaar. Dus besteld en zie hier:

Close up van de bult:

Ook heb ik van Alexandra van het Renault museum een nieuwe waterpomp gekocht, echter wacht ik nog even met het vervangen daarvan. Wel even een plaatje er van:

Een nieuwe pakking tussen de kleppendeksel en hij schoof er nu zo op met de elleboog uit de weg. Toen alles weer netjes aansluiten zoals het zat en natuurlijk de nieuwe koelwaterslang er op. Nog een overbodig klembeugeltje verwijdert wat toch nergens meer voor nodig was en dan is dit momenteel het resultaat onder de kap:

De accu staat inmiddels weer aan de lader en dan zometeen maar eens kijken of hij weer lopen wil.

20 mrt 2009:

@RenaultJoe: Ja, inderdaad. En mooi dat ie nog te krijgen was. Op dit soort onderdelen beknibbel ik liever niet.

Het is trouwens momenteel wel het onderdelen seizoen zeg. De ene na de andere mooie onderdelen worden te koop aangeboden. Zo vond ik op marktplaats dit splinternieuwe setje Koni dempers (Rood, verstelbaar) voor weinig:

Deze zijn voor de voorzijde. Hij had ook nog een setje voor achter, maar deze zijn bij de phase 2 turbo anders dan de andere R11jes, dus mocht iemand nog belang erbij hebben, ze staan op marktplaats.

Daarnaast heb ik de omgebouwde manuele spiegel naar electrisch weer in elkaar. Even een net stekkerblokje aan de draden gezet en hij is klaar voor montage. Het resultaat:

En geloof het of niet, hij werkt ook nog!

22 mrt 2009:

*Smile*

Vandaag weer even bezig geweest. De R11T naar buiten gerold en een wat dingetjes gefatsoeneerd en opgepoetst. En toen kwam het moment. Het moment waarop de R11T voor het eerst werd gestart in 2009. Beetje ether in de inlaat en... hij loopt als een zonnetje!

Ik kon het niet laten en heb direct wat foto's en ook filmpjes gemaakt:

http://www.youtube.com/watch?v=5RGKFCwa72g

http://www.youtube.com/watch?v=zhiOaee5keE&feature=channel_page

25 mrt 2009:

In de winterperiode had ik via marktplaats een tweedehands Forge dumpvalve gekocht ter vervanging van het merkloze ding dat ik er eerst op had zitten. Ik had er nog niet mee gereden tot afgelopen weekend. Ik merkte tijdens de rit dat de auto maar maximaal 0.4 bar aan druk opbouwde volgens mijn turbodruk meter. Dit was enigszins vreemd aangezien ik ook de 0.8 bar wel eens voorbij had zien komen. Ook blies de dumpvalve niet af en dus gingen mijn verdenkingen direct hier naar uit. De oude er weer op gezet (Die ook niet optimaal afblaast) en direct ging de meter weer richting de 0.8 bar. Toen heb ik er verder niet naar gekeken, tot vandaag.

Bij het open schroeven van de dumpvalve werd het euvel me al direct duidelijk. Het membraam was rondom volledig opengescheurd. Dit verklaart direct het druk verlies, ook omdat de dumpvalve op dezelfde aansluiting zit als de turbodruk meter. Maar goed, kwestie van een nieuw membraam er in en dan kunnen we weer. Uiteraard ook even foto's:

7 apr 2009:

En wederom weer even een na-het-weekend update.

Weer lekker gesleuteld aan de R11T, maar het mooiste is dat ik nieuwe koplampen heb! Origineel van de dealer! *Smile*

Lang verhaal, kwam er op neer dat ik originele R11T koplampen zocht, zag een setje tweedehands op ebay frankrijk, bleken met verzendkosten meer te kosten dan twee nieuwe van de dealer. Aangezien ik van mijn vrienden bij Renault altijd maximale korting krijg (ook zij vinden het een leuk project geloof ik) vielen ze al met al wel mee qua prijs. Eerst even twee foto's:

Nu even het waarom. Nou, heel kort, hierom:

De koplampen die in mijn R11T zaten waren niet voorzien van de pneumatische koplampstelling, terwijl dit origineel volgens mij bij alle trubo's standaard is. Hoe dan ook, de afstellings-asjes lagen los achter mijn huidige koplampen en het stoorde me dat dit er niet op zat. Dus nieuwe gekocht en natuurlijk direct er in gezet:

Oud & Nieuw, maar dan in April:

Aan één kant blind:

één oud, één nieuw:

En beide gemonteerd en de auto weer opgebouwd:

Ik ben zeer blij met het resultaat, ook omdat het gele glas in het groot licht hier ook in zit. Dit kleurt mooi met de mistlampen en hij oogt lekker agressief.

Dan natuurlijk nog even een plaatje van de gemonteerde afstelling:

Ook heb ik dan nu eindelijk de beide zijden naast mijn hoedenplank voorzien van een nieuw stofje. Uiteraard hetzelfde als de hoedenplank:

En helaas zat het weekend er alweer veel te snel op.

14 apr 2009:

Wat weer een fantastisch weekend qua weer! Cool

Weer lekker gesleuteld. Vorige week kwam mijn nieuwe membraam binnen van mijn Forge dumpvale. Wat een verademing! Op mijn vacuum- & turbodruk meter kon ik direct zien dat het vacuum eindelijk goed op orde was en dat hij bij het accelereren eindelijk goed op druk kwam met een max van 0.9 bar. En eindelijk blaast de dumpvalve nu correct af.
Nieuw en oud membraam:

Dit weekend ben ik maar eens wat onderhoud gaan plegen aan de achterzijde. Zo heb ik de achter wielen er beide af gehad, de remleidingen even voorzien van wat afgewerkte olie tegen het roesten, remklauw geverfd en remmen schoon gemaakt. Ook zag ik wat roest bij de beugels van het reserve-wiel-rek. Dus heb ik het reserve wiel er maar onder vandaan gehaald, samen met dit rek. De band die om mijn reservewiel zit lijkt me niet meer zo alledaags gezien het profiel. Er staat dan ook op dat er niet harder dan 80 mee gereden mag worden. De velg is ook aan vervanging/opknapbeurt nodig. Beide beugels ga ik electrolitisch ontroesten en het rek doe ik met de hand.

Foto's:

Remklauw in de verf:

Remleiding in de olie:

Het reservewiel (Let vooral op dat mooie gestroomlijnde profiel met V-groef Razz )

Het reservewiel "rek":

Verder is de bodem hierboven keihard:

Beugel vlak voor hij in de ontroest-emmer gaat:

22 apr 2009:

Korte update:

Ben afgelopen week voornamelijk bezig geweest om alle delen van het reserveband-ophang-systeem te ontroesten, primeren en lakken. Hiervoor moest ik ook de achterbumper verwijderen. Dit was wel even interessant, want die was er nog niet afgeweest en het is altijd weer een verrassing wat je aantreft.

Nou, dit viel dus reuze mee zoals jullie kunnen zien:

En het blijft leuk, dus hier nog even een onderdeel voor het ontroesten, na het ontroesten en de derde is genomen na het primeren en lakken:

Na het lakken zie je nog wel de putjes van het metaal dat weggeroest is, maar dit is minimaal, dus nog genoeg stevigheid in het metaal, en het komt onder de auto dus vind ik egaal maken overbodig. Zolang de roest maar weg is en weg blijft! *Smile*

27 mei 2009:

OK, hoog tijd voor een update. Ik wilde al veel eerder weer iets posten echter was ik de foto's kwijt geraakt omdat ik op koniginnedag waarschijnlijk mijn camera achter op de spoiler van mijn Renault heb gelegd en een uurtje daarna er mee ben wezen rijden. Met als gevolg dat ik niet alleen deze foto's, maar dus ook mijn camera kwijt ben.

Maar gelukkig is er inmiddels een andere. Maar geen foto's meer dus van het reserve-band-ophang-systeem dat ik heb ontroest.

Twee weken terug o.a. dus op Oh Oh Renault geweest en daarna ben ik begonnen aan het dakraam. Dit is uiteraard niet origineel, maar werkte niet goed meer en zag er ook niet meer uit. Nadeel was dat het een dakraam was wat breder is dan het doorsnee dakraam en omdat ik het gat niet op een simpele manier kleiner kan krijgen was ik op zoek naar een dakraam wat minimaal net zo groot is. Een tijdje terug stond er echter 1 te koop op MP die weinig kostte en overeen kwam qua maat (net zo breed, iets langer). Bovendien ook nog electrisch en in dezelfde plaats waar ik werk. Dit dakje was nog zeer goed en dus heb ik het gekocht. Vorig weekend ermee aan de slag gegaan. Eerst het oude dak verwijderd. Dit ging redelijk goed omdat de kit eenvoudig losliet wanneer ik het metaal van het dak wat naar binnen drukte.

Vervolgens heb ik een mal gemaakt van het gat voor het nieuwe dak en deze passend over het oude gat geplakt.

Vervolgens heb ik het interieur afgedekt met plastic normaal bedoeld voor bescherming tijdens het verven, maar hiervoor werkt het ook prima:

Hieronder is duidelijk te zien welke randen verwijdert moesten worden:

Deze randen heb ik weg gehaald met de black & Decker powerfile met groffe schuurbanden (Wat een veelzijdig apparaat *Smile* )

Zo heb ik uiteindelijk het nieuwe dakje passend gekregen:

Daarna nog het binnenframe en de motor geplaatst. De motor zit op de plaats waar normaliter de infrarood ontvanger zit van de centrale vergrendeling, maar aangezien ik geen afstandsbediening bij de auto heb en die dingen nooit meer aan de praat te krijgen zijn vind ik dat geen probleem. Ik bewaar hem wel voor wanneer ik het toch weer anders wil. Bovendien kon ik de voeding van de ontvanger mooi gebruiken voor het voeden van mijn nieuwe electrische dak. Nu alleen nog even afwerken en dan kan ik hem er in kitten.

17 jul 2009:

;(

Vandaag de R11T voor de APK gehad, maar er is meer mee aan de hand dan ik had verwacht. Even een lijstje:

- Ruitenwissers sproeier links sproeit niet voldoende (kan ik uiteraard zelf)
- Hoogteregeling dimlicht (Schijnt dus sinds kort goed te moeten werken als het er op zit voor de APK)
- Dimlicht afstelling (Kleinigheid)
- Aurogordel rechtsvoor vervangen (Zit scheurtje aan een zijde, wist ik al, reeds nieuwe gordel in bezit, bedankt Joel)
- Ashoes links (Vet komt er uit)
- Uitlaat lasverbinding achterdemper (dichtsmeren of lassen)
- Rubber achteras links (Hier ligt dus het complete rubber van de torsiestang uit zijn rubber. Hiervoor moet de as er onderweg, wellicht nieuwe draagarmen wanneer de bussen er niet uit willen en daarna moet de torsiestang weer op spanning. Dit kan ik dus niet zelf >Sad)
- Achterbanden te breed, lopen tegen schokdempers
- Voorbanden te breed, lopen tegen binnenscherm

Enige boosheid bij mij want de persoon van wie ik hem vorig jaar kocht is zelf keurmeester en heeft hem toen een nieuwe APK gegeven, terwijl een aantal zaken (Banden, gordel, mistlampen deden het toen niet) toch echt niet door de APK zouden worden goedgekeurd.

Maar goed, als de achteras rubbers straks maar vervangen zijn (Renaultspecialist Leeuwarden kijkt of er nog draagarmen verkrijgbaar zijn voor het geval dat) dan moet de rest ook lukken. Ik houd jullie op de hoogte.

23 jul 2009:

OK, ik moet dus hard op zoek naar een draagarmpje met renault nummer 77 00 753 208, want deze is niet meer leverbaar bij Renault. Als dit niet lukt moet ik op zoek naar een complete achteras die dus alleen specifiek is voor de phase twee 11 turbo, met 4 torsiestaven. Iemand die me hier aan kan helpen?

31 aug 2009:

Goed, tijd voor een update. Ik ben heel hard op zoek geweest naar oplossingen voor de achteras. Mijn voorkeur ging uit naar het origineel houden van de as door originele draagarmen te vinden. Dit is deels gelukt omdat ik een rechter draagarm heb gevonden in Engeland. Heel gedoe om dat ding hier te krijgen, maar uiteindelijk via een collega wiens ouders in Schotland wonen de draagarm hier gekregen.

Ondertussen gezocht naar alternatieven (Clio 16V, andere non turbo phase 2 achteras) maar de draagarmen van een clio 16V zijn compleet anders en eigenlijk wilde ik ook niet naar een andere as.

De oplossing zoals hij momenteel uitgevoerd gaat worden is dankzij de rechter draagarm mogelijk. Dijkstra in Leeuwarden gaat voor mij de bus uit de nieuwe rechter draagarm slijpen om deze vervolgens weer te gebruiken om de linker draagarm te "reviseren". Hiermee behoudt ik mijn originele as en heb ik toch een nieuw rubber.

Liever had ik beide draagarmen vervangen, maar de rechter die er nu onder zit lijkt nog in zeer goede staat. Hopelijk is dit gefixed over een week of twee (Heb gezegd dat er geen haast bij is ivm kostenbesparing 😉 ) en dan is het een kwestie van de andere dingetjes voor elkaar maken.

25 nov 2009:

Hoi Joel,

Ja, ik werd vorige week gebeld. Ze hadden er eindelijk even tijd voor gehad en hebben dus het rubber uit de nieuwe rechter draagarm geslepen en hem in de oude linker draagarm geperst.

Punt is nu dat ik de R11T niet wil laten keuren in deze periode van het jaar, want dan moet ik elk jaar met zulk weer naar de keuring. Dus ga ik hem eerst weer naar huis halen. Heb nu een garage naast huis. In de winter zal ik alle verdere punten gaan maken zodat hij ergens in het voorjaar voor de keuring kan.

9 dec 2009:

Hij is weer thuis. Thuis in dit geval voor de Turbo een onbekende garage, aangezien we kort geleden zijn verhuisd.

Het nieuwe rubber zit in de draagarm en hij staat dus nu ook weer mooi recht wanneer je er vanachter tegen aankijkt.

Nu zal ik deze winter verder met de andere APK punten en wellicht nog wat extra's aangezien er voorlopig toch niet in wordt gereden. De moeilijkste stap is in ieder geval genomen met de reparatie van het rubber.

12 jan 2010:

In de tussentijd ben ik gisteravond maar begonnen met het vervangen van de bijrijdersgordel. Geen problemen tegengekomen (op ontbreken klikhaken na) dus dit is afgevinkt.

Ook de hoes van de aandrijfas is lek, maar aangezien de homokineet ook tikt ga ik dus maar de hele aandrijfas vervangen. Deze is inmiddels besteld. Het gaat om de linker (bestuurderskant). Moet ik nou voor deze kant de bakolie aftappen, of is dat alleen bij rechts?

De naafmoer kan ik geloof ik het beste los draaien met het wiel er nog op zonder de naafdop, toch? In de vraagbaak hebben ze het over speciaal gereedschap, maar volgens mij hb ik bij iemand gelezen dat dit best zonder kan.
Verder nog tips voor het vervangen van de aandrijfas?

16 jan 2010:

Stap voor stap begonnen met de aandrijfas te verwijderen. De naafmoer leek mij de grootste uitdaging, maar met het goede gereedschap gaat het heel snel. Dat wil niet zeggen dat het bij mij heel snel ging, aangezien ik niet begon met het juiste gereedschap. Eerst namelijk begonnen met een twaalfkante dop 30 (Ja ja, die zat in de set), een verlengertje om het buiten de velg te krijgen en een hendel er op. Op deze hendel een ijzeren pijp gezet voor meer moment en... toen boog gewoon de hele hendel door. Goedkope meuk...
De winkels waren nog open en dus naar de hardware store gereden en die hadden wel een pijpsleutel 30. Dit leek mij een goede aanwinst, dus deze gekocht en weer proberen. Alleen had ik nu nog een goede stalen pen nodig, want de ijzeren pijp paste niet. Dus van de kruissleutel die ik had liggen de dop er af gezaagd die je toch nooit gebruikt, kruissleutel door de pijpsleutel en daar weer de ijzeren pijp op.
En binnen no time was de moer los. Beetje omslachtig, maar zo zie je maar weer dat goed gereedschap bijna het hele werk is.

Vervolgens alles losgehaald van de remmerij. Ook dit zat behoorlijk vast, maar ik had alles reeds in de kruipolie gezet en met wat power ging uiteindelijk alles wel los. Ook de schokdemper verwijderd en toen uiteindelijk zonet de drie bouten losgehaald die de ashoes vastzetten op de bak zelf. Een van de drie wilde ook erg moeilijk los, maar uiteindelijk ook deze los gekregen.

Oh ja, nog even een tip voor iemand die dit ook nog gaat doen: De as wil niet goed uit de naaf wanneer je het stuur volledig ingestuurd hebt. Dit is handig om de remmerij los te halen, maar daarna weer even rechtzetten. Of gewoon de stuurstang loshalen, maar dat vond ik niet nodig.

Goed, teiltje eronder voor de bakolie en zo de oude as verwijderd. Nieuwe geplaatst en weer vastgezet in de bak.

Voor ik alles nu weer opbouw wil ik eigenlijk direct de koni schokdempers er voor op zetten. Heb het nu toch los. Echter moet ik even veerspanners zien te regelen. Echter zijn de schotels van de schokdemper behoorlijk verroest. Weet iemand of deze nog te bestellen zijn?

http://en.calameo.com/read/0000223202b0d1616d643
Exploded view staat op pagina 278.

Ik zal deze week even informeren.

Uiteraard nog wat foto's:

De werkplek:

Alles aan wielzijde losgehaald:

Homokineetzijde uit de naaf:

Oude as nog aan de bak vast:

Oude as uit de bak:

De oude as:

De nieuwe as:

De nieuwe as geplaatst:

22 jan 2010:

Afgelopen week ben ik bezig geweest met de linker voorpoot. Ik heb geinformeerd naar nieuwe veerschotels en deze bleken nog wel verkrijgbaar in Frankrijk. Echter moest elke schotel zo 60 euro exclusief kosten en dus kwam dat neer op zo'n 150 per kant. Hoe mooi dat ook is, toch besloot ik dan maar weer mijn electrolitische ontroestbak op te starten en dus, zoals Gerjan al voorstelde, om de schotels op te knappen.

Ik heb de veer van de schokdemper laten halen, aangezien ik daar het juiste gereedschap niet voor had. De schokdemper zelf was nog vrij nieuw, de schotels niet:

Dus deze in de bak gelegd en de boel weer gevuld met water en de soda:

Na 24 uur en de staalborstel erover heen zagen ze er zo uit:

En na de primer en de lak zo:

Alleen nog even een nieuw schokdemper-lager en dan kan alles weer in elkaar met uiteraard de nieuwe Koni schokdemper (Die al een jaar in voorraad ligt maar ik nog niet aan toe was gekomen):

Waarschijnlijk heb ik morgen wel even tijd om hem in elkaar te gaan draaien.

24 jan 2010:

26 jan 2010:

Zo, de voorpoot weer gemonteerd en ook de rem weer vastgezet. Nou ja, bijna dan, want ik zag dat aan de bouten die de remcilinder bevestigen aan de remjuk (Geen idee dat dit deel zo heette, stond in de vraagbaak Cool ) restjes locktite zat. Nou vraag ik mezelf af of ik dit er weer op zal smeren, of dat dit niet nodig is. Iemand suggesties?

Oh ja, natuurlijk weer foto's:

26 apr 2010:

Ik heb de bout waardoor normaal de versnellingsbakolie wordt gevuld nog steeds niet los gekregen, ondanks verscheidene pogingen. De bout is ook al behoorlijk beschadigd en dus zal er een moer op moeten worden gelast om hem er uit te krijgen. Echter kan ik dat hier thuis niet en ik wil hem eigenlijk wel rijdend hebben. Nu is het idee om hem, weliswaar langzaam, te vullen via het ontluchtingsslangetje bovenin. Weet iemand of dit, naast dat ik een zenuwinzinking krijg omdat het lang gaat duren, kwaad kan?

27 apr 2010:

Gerjan_Karssen wrote:een griptang hierop krijgen is denk ik niet mogelijk. Als ik het me goed herriner is het dop 24, en de kop is maar heel "dun" waardoor deze snel stukdraait (vooral als er iemand bezig is geweest met een baco/steeksleutel).

Klopt, 24 en heel "plat". Daardoor krijgt de dop geen grip en een steek/ring sleutel schiet er uiteindelijk overheen. Uiteraard zijn er meer opties, maar dan moet de auto gewoon even op de brug.

Gerjan_Karssen wrote:

Vullen via de ontluchtingsnippel zou moeten kunnen toch? probeer het eens, als de olie niet wegloopt is het niet goed :T

Stiekem was ik hem aan het vullen via de ontluchting 😉
Eerst heb ik een kleiner trechtertje in het slangetje met daar weer een grotere in voor enig volume. Op een gegeven moment loopt het niet meer weg. Door er vervolgens met een dun slangetje in te friemelen ontsnapt er weer lucht en loopt het uiteindelijk weg. Heb er nu bijna een liter in. Ik zal nog even de olie die er uit gekomen is meten en evenveel olie er weer in stoppen.

schakal wrote:looking good *Smile* *Smile*

dont you think of lowering the front a little bit ?
do you feel any difference in handling with konis now ??

The pictures I posted are quite old. I posted them because my old picture server no longer exists and no overall picture of my R11T where on the site anymore. So I do not yet have an answer about the handling. I hope to get it up and running within a month.

9 mei 2010:

Ik heb voor komende vrijdag 14 mei een afspraak gemaakt voor de APK keuring voor de R11T. Kwestie van de laatste puntjes even in orde maken.

Dus de rechter ruitensproeier doorgespoten waardoor deze beter spuit.

Omdat de OZ velgen lichtelijk aanlopen tegen de achterste schokdempers heb ik tijdelijk de phase 1 turbovelgen die onder de R9TXE zaten onder de R11T gezet.

Nu moesten de remmen nog worden ontlucht. Eerst wilden we proberen om het officieel in de juiste volgorde te ontluchten. Echter toen ik de nippel rechtsachter los wilde draaien brak deze (uiteraard) af.

Aangezien alleen de linker remklauw er af is geweest voor het vervangen van de aandrijfas, was onze hoop nog gevestigd op het ontluchten van deze. Gelukkig wilde deze nippel wel los en er kwam een hoop lucht uit.

Na deze te hebben ontlucht werd de auto weer als vanouds, dus kan ik in ieder geval vrijdag naar de keuring.

Nu moeten alleen de koplampen nog afgesteld en en gaatje in de uitlaat even worden gedicht, maar dat lossen we wel vrijdag even op, aangezien de auto wordt gekeurd bij mijn voormalige werkgever.

14 mei 2010:

Het moment is daar! *Smile* *Smile* *Smile*

Na maanden is de R11T eindelijk voorzien van een gloednieuwe keuring en dus zal hij ook aanwezig zijn in Ommen, mits het weer droog is. De schorsing heb ik direct opgeheven en hoop volgende week het nieuwe deel1B te ontvangen.

Om dat te vieren een aantal foto's met de R9TXE:

30 mei 2010:

Na de meeting in Ommen heben we even een foto sessie gehouden met de drie Renaults. Eigenlijk hoort dit bericht dus niet alleen in dit topic, maar ik moest een keuze maken:

23 jul 2010:

Vandaag ben ik lekker op pad geweest met de R11T. Een ritje gamaakt naar mijn oude werkgever in Leeuwarden om te kijken of we dar met de juiste middelen de versnellingsbakplug er uit konden krijgen.

En met het juiste materiaal en wat domme kracht (Bedankt Auke 😉 ) was dit het resultaat:

Toen de auto toch op de brug stond heb ik direct alles weer even gechecked en zo nodig plekjes behandeld met wat afgewerkte olie.

Nieuwe plug er in en nog wat gepoetst.

29 jul 2010:

Ik ben mij de afgelopen tijd wat gaan ergeren aan de verweerde 'look' van mijn reflectorbalk/mistlamp. Deze zag er uit als of iemand er met een schuurspons heeft geprobeerd hem schoon te maken. Vergeleken met de achterlichten leek dit nergens op.

Dus ik wat om mij heen kijken voor mogelijkheden om hem te vervangen voor een mooiere, of zelfs een nieuwe, tot ik op het idee kwam eens te kijken of ik hem ook op kon knappen.

Via iemand op het werk kwam ik er toen achter dat het wel mogelijk is om de reflector te polijsten. En inderdaad, dit werkt, getuige het resultaat:

Dof:

Deels gepolijst:

Eindresultaat:

Als nieuw! Weer 75 euro bespaard! (Dit kost een nieuwe *Smile* )

RPV

View user profile

Back to top Go down

Post  Sponsored content

Sponsored content

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics